Steeds meer bedrijven gebruiken een CRM-systeem om hun prestaties naar een nieuw niveau te tillen. Ook voor musea, die op de scheidslijn van commerciële ondernemingen en kunstinstellingen balanceren, kan zo’n systeem een uitkomst zijn. De moderne CRM-apps van https://www.lime-technologies.com/nl/ maken administratieve processen eenvoudiger, zijn in staat om klanten keer op keer terug te laten komen en helpen bij het uitdokteren van marketingcampagnes die écht resultaat sorteren.
Wat is een CRM-systeem?
CRM staat voor Customer Relationship Management, beheer van relaties met klanten dus. De basisfunctie van deze software is dan ook om klantgegevens vast te leggen, die snel na te kunnen zoeken en daardoor een effectievere communicatie en service voor en met de klant mogelijk te maken. De nieuwe generaties CRM-apps van bedrijven als https://www.lime-technologies.com/nl/ hebben deze functie sterk uitgebouwd en veel nieuwe mogelijkheden toegevoegd.
Wat doet een modern CRM voor een kunstmuseum?
De CRMs van nu hebben een groot aantal mogelijkheden om het ledenbeheer, de promoties en de werkzaamheden binnen een museum te ondersteunen. Een app van https://www.lime-technologies.com/nl/ biedt onder andere de volgende modules daarvoor.
Persoonlijk klantcontact
Een klant die zich persoonlijk aangesproken voelt, ontwikkelt een warmere relatie met een bedrijf dan iemand die zich niet gezien voelt of als een nummer wordt behandeld. Het uitgebreide klantbeheersysteem van een CRM kan elk telefoontje, mailtje en gesprek met een museumbezoeker vastleggen. In de toekomst kan iedere werknemer of vrijwilliger die het CRM inziet dus een heel persoonlijke service leveren. Hij of zij kan inspelen op de vragen en interesses van een bepaalde klant, die gericht informatie verstrekken, en zo werken aan langdurige en vruchtbare relaties met de bezoekers.
Effectievere fondsenwerving
Een CRM-app van https://www.lime-technologies.com/nl/ heeft krachtige onderdelen om verkoopkansen vast te leggen. Elke vooruitgang in de procedures voor het krijgen van funding wordt in het systeem opgeslagen. Daardoor kan heel effectief worden ingespeeld op de mogelijkheden om geld te krijgen van de overheid, stichtingen en particuliere geldschieters voor het museum, en wordt de netto-opbrengst op jaarbasis waarschijnlijk (veel) groter.
Promotiecampagnes stroomlijnen
Het moderne Customer Relationship Management systeem heeft planningstools om elke nieuwe reclamecampagne tot in de kleine lettertjes uit te werken. Daarbij horen een contentkalender, automatische updates voor ingeschreven leden, een analytische tool die aangeeft waar de doelgroep(en) de reclames van het museum bekijken en nog veel meer. De resultaten van een promotieactie worden bovendien uitgezet tegen het aantal personen dat de betreffende expositie bezoekt, zodat de effectiviteit van een campagne kan worden nagegaan.
Platform voor intern werkoverleg
De apps van https://www.lime-technologies.com/nl/ zijn al lang niet alleen meer bedoeld voor contact met klanten. Ook voor de mensen die actief zijn voor het kunstmuseum hebben ze een flinke meerwaarde. Het CRM biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om vanaf een mobiel apparaat in te loggen, roosters in te zien en overleg te plegen. Alle belangrijke documenten met informatie over de museumstukken kunnen centraal worden bewaard en zijn direct toegankelijk voor iedereen met de juiste machtiging. En tenslotte kan een CRM-app analyseren welke teams van medewerkers goed functioneren e waar de schoen wringt.